Oczami kobiety

To projekt, którego naczelną ideą jest promocja kobiet w sztuce, kulturze, muzyce.

O projekcie

Kobiety były obecne w sztuce praktycznie od zawsze i to  nie tylko  w roli modelek. Z jakiegoś powodu jednak artystki zepchnięto na dalszy plan. Co więcej, na tle ogromnej ilości negatywnych ocen dzieł kobiet ocenianych przez krytyków, największym komplementem, jaki mogła usłyszeć kobieta kompozytorka było stwierdzenie, że tworzy „jak mężczyzna”. Ethel Smyth opisywano jako wykorzystującą w swoich operach wokal i orkiestrację z typową dla mężczyzn energią, zaś w przypadku Klary Schumann stwierdzono, że „kompononuje  jak mężczyzna” – autorzy mogli nie przezwyciężyć ich zachwytu, że damie udało się napisać tak udany utwór w gatunku rzadko komponowanym przez kobiety. Największym szokiem wydaje się jednak sytuacja, która spotkała Grażynę Bacewicz po jej koncercie w Wiedniu w połowie XX wieku. Jeden z krytyków podkreślał, że autorem jej utworów był z pewnością mężczyzna, twierdząc tym samym, że żadna kobieta nie byłaby w stanie skomponować tak dobrej i oszałamiającej muzyki.  

Aby pokazać kreatywność i siłę kobiecej twórczości w muzyce, Aleksandra stworzyła projekt pt. „Oczami kobiety”, podejmując się promocji kobiet w sztuce oraz odpowiedzi na nurtujące ją pytania dotyczące roli kobiet w muzyce. Pianistka zaprosiła do projektu skrzypka Marcina Hałata (Hałat Duo) i zainicjowała cykl koncertów w 2021 roku z repertuarem stworzonym przez kompozytorki z XIX, XX i XXI wieku.  W swoim projekcie Aleksandra Hałat opowiada  o kobietach, wykorzystując różnorodny repertuar stworzony przez kompozytorki takie jak: Irena Regina Wieniawska vel Poldowski, Ewa Fabiańska Jedlińska, Maria Szymanowska, Clara Schumann, Grażyna Bacewicz, Cecille Cheminade, Dora Pejačević.  

Olbrzymim atutem projektu jest wspólna improwizacja artystów w oparciu o wcześniej zaprezentowany wcześniej repertuar klasyczny, dzięki czemu publiczność może doświadczyć tworzenia muzyki na żywo. Artyści wychodzą poza ramy zapisu muzycznego i wzajemnie się inspirują tworząc wspólny muzyczny dialog.

Marcin Hałat

Artysta biorący udział w projekcie – Marcin Hałat, to skrzypek, kompozytor, improwizator poruszający się pomiędzy muzyką klasyczną, jazzową i improwizacją. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Współpracuje z takimi artystami jak: Adam Makowicz, Robart Kabara, Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Włodzimierz Nahorny, Pianohooligan Piotr Orzechowski, Dominik Wania, Pablo Held, Adzik Sandecki, Joszko Broda i Atom String Quartet,

Od kilkunastu lat współpracuje również z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, pracując pod batutą dyrygentów m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Jerzy Maksymiuk, Christoph Eschenbach, Lorin Maazel, Valery Gergiev, Lawrence Foster, John Axelrood oraz nagrywa dla takich wytwórni jak Sony Classical, DUX i Tv Arte.

Jest liderem tria Owl, które tworzy wraz z Krzysztofem Gradziukiem i Maciejem Garbowskim. W 2017 roku ich debiutancki album On The Way został wydany przez Fundację Słuchaj i doceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Marcin Hałat jest stypendystą Ministra Kultury i Marszałka Województwa Śląskiego oraz laureatem krajowych konkursów skrzypcowych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz w Akademii Muzycznej im. GiK Bacewiczów w Łodzi.

Wszystkie projekty

“Karol Szymanowski”

Oszałamiająca muzyka Karola Szymanowskiego w dwóch odsłonach na głos i fortepian oraz na skrzypce i fortepian.

“Oczami kobiety”

To projekt, którego naczelną ideą jest promocja kobiet w sztuce, kulturze, muzyce.

“Powroty”

Wyjątkowe kompozycje inspirowane muzyką bałkańską na fortepian solo, 4 ręce oraz dwa fortepiany.

“Ocalony od zapomnienia”

Wybitne dzieła Karola Rathausa prezentowane z rękopisów kompozytora.

© 2022 Aleksandra Hałat | Polityka prywatności

Bądź na bieżąco

© 2022 Aleksandra Hałat
Polityka prywatności