Działalność pedagogiczna

Specjalizuję się w nauczaniu: gry na fortepianie, zespołu kameralnego, nauki akompaniamentu. 

W polu moich zainteresowań artystyczno – naukowych leży obszar wiedzy związany z wykonawstwem muzyki klasycznej poczynając od baroku po muzykę XXI wieku.

Prowadzę zajęcia z fortepianu, zespołów kameralnych, akompaniamentu, improwizacji klasycznej. 

Specjalizuję się w nauce gry na fortepianie na wszystkich możliwych poziomach. Mam doświadczenie zarówno w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia, jak również na wydziałach artystycznych uniwersytetów w Polsce i za granicą oraz akademiach muzycznych.

Moje zainteresowania badawcze w głównej mierze obejmują tematy związane ze sztuką pianistyczną, wykonawstwem oraz historią muzyki kameralnej oraz jej praktyką wykonawczą w poszczególnych epokach. Interesuje mnie również psychologia gry w zespole kameralnym, zagadnienia związane z edukacją w zakresie kameralistyki, w szczególności kameralistyki fortepianowej oraz nowymi trendami w wykonawstwie muzyki klasycznej, oraz kameralnej.

Pasjonują mnie tematy związane z polską muzyka emigracyjną, muzyką kompozytorów polsko-żydowskich oraz dialogiem polsko-żydowskim.

Interesuje mnie  sztuka muzyczna kobiet oraz zagadnienia związane z wpływem muzyki klasycznej, kameralnej, improwizowanej  na rozwój dziecka.

Współpracuję ze Stowarzyszeniem Polskich Muzyków Instrumentalistów oraz z ECMTA (European  Chamber Music Teachers Association) oraz  Instytutem Sztuki PAN, Fundacją MEAKULTURA.

Moje zainteresowania badawcze

Wykonastwo muzyki kameralnej
Polska muzyka emigracyjna
mt|people|
Kompozytorzy polsko-żydowscy
Kobiety w sztuce, w muzyce
Nowe trendy w wykonawstwie muzyki klasycznej, kameralnej
Rozwój dziecka, a muzyka klasyczna

Sesje indywidualne

„Uwielbiam pracę z uczniami, studentami, wiem, że mogę podzielić się z Nimi moją wiedzą, doświadczeniami i wspólnie możemy budować coś wyjątkowego”

Podczas sesji indywidualnych:

N

pokazuję, że interpretowanie muzyki to  w pewnym sensie tworzenie opowieści, budowanie jej dramaturgii, po to, aby przekazać określoną wartość słuchaczom.

N

opowiadam uczniom/studentom, że każdy utwór niesie ze sobą tajemnicę swojego twórcy- kompozytora, za którym kryje się zbiór emocji, myśli, uczuć, wachlarz doświadczeń. To z nich wszystkich czerpie wykonawca, a następnie przetwarza je w indywidualny sposób.

N

udowadniam, że wykonawstwo solowej muzyki fortepianowej to radość z indywidualnego tworzenia interpretacji dzieła, z  kreowania jego przebiegu oraz budowanie umiejętności niepowtarzalnej relacji z odbiorcą.

N

pracuję nad muzykalnością i techniką nad repertuarem poczynając od baroku po wiek XXI.

N

towarzyszę uczniom/studentom w ich artystycznych odkryciach wykonawczych .

Mogę popracować z Tobą nad wybranym repertuarem solowym. Mój repertuar Solo.

 Sesje dla zespołów kameralnych

„Kiedy prowadzę zajęcia z zespołu kameralnego, to mam gęsią skórkę na rękach, to moja pasja”

Podczas sesji dla zespołów kameralnych:

N

uczę w jaki sposób kształtować koordynację elementów melodycznych, rytmicznych oraz kolorystycznych w utworze kameralnym.

N

dzielę się wiedzą – jak samodzielnie przygotowywać partię instrumentalną  oraz w pełni orientować się  w fakturze utworu kameralnego.

N

tłumaczę, w jaki sposób efektywnie i kreatywnie ćwiczyć swoją partię bez udziału współgrajacych.

N

opowiadam o wyzwaniach związanych z twórczą oraz partnerską postawą młodego artysty – muzyka w zespole kameralnym.

N

pokazuję szereg ćwiczeń na: uzyskanie lepszego „odbioru” oraz „przekazu” intencji  przez współgrającego, na wspólne słuchanie się.

A także:

N

udowadniam, że zespół to jeden organizm, aczkolwiek każdy z tworzących go – współgrających ma prawo zaprezentować swój muzyczny punkt widzenia, wprowadzić niepowtarzalny wyjątkowy i indywidualny charakter gry oraz czerpać inspirację w ramach muzycznego partnerstwa.

N

zachęcam uczniów/studentów do inspirowania swoją grą oraz czerpania inspiracji w ramach muzycznego partnerstwa.

N

przybliżam uczniom/studentom, jak kreatywnie i świadomie mogą operować elementami ekspresji muzycznej takimi jak artykulacja, barwa czy rejestr.

N

zdradzam, co może decydować o jakości i unikatowości wspólnej interpretacji w zespole kameralnym.

Chętnie popracuję z Tobą / Twoim zespołem nad wybranym repertuarem na skrzypce i fortepian, cztery ręce, dwa fortepiany, trio fortepianowe, kwartet fortepianowy, kwintet fortepianowy.

Mój repertuar Chamber Music, Piano Duo.

Wspaniała współpraca z Panią Aleksandrą Hałat związana jest przede wszystkim z bliskim Fundacji MEAKULTURA tematem, jakim jest twórczość polskich kompozytorów emigracyjnych. Wartościowe teksty, pasja i pomysłowość to cechy, które dają perspektywę na nasze dalsze, równie kreatywne działania.” 

Dr Marlena Wieczorek / Fundacja MEAKULTURA

„Dr Aleksandra Hałat w całej swojej działalności artystycznej kieruje się troską o zachowanie naszego dziedzictwa kulturalnego, a dokonywane przez nią wybory repertuarowe świadczą o dużej wiedzy; ta wybitna pianistka poświęca wiele uwagi zarówno analizie dzieł muzycznych, jak i poznaniu ich historii i kontekstu towarzyszącemu ich powstaniu.”

Dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak / Instytut Sztuki PAN

© 2022 Aleksandra Hałat | Polityka prywatności

Bądź na bieżąco

© 2022 Aleksandra Hałat
Polityka prywatności